Wednesday, November 4, 2009 By: Wan Remz

INFO 7: TABUNG GEMPA BUMI SUMATERA

Baru2 ini, seluruh dunia dikejutkan dengan kejadian Gempa Bumi yang dasyat di Indonesia. Gempa bumi Sumatera Barat 2009 terjadi dengan kekuatan 7,6 Skala Richter di pantai Sumatera Barat pada pukul 17:16:10 WIB tanggal 30 September 2009. Gempa ini terjadi di lepas pantai Sumatera, sekitar 50 km barat laut Kota Padang.Gempa menyebabkan kerosakan parah di beberapa wilayah di Sumatera Barat seperti Kampung Padang Pariaman, Kota Padang, Kampung Pesisir Selatan, Kota Pariaman, Kota Bukit tinggi, Kota Padang Panjang, Kampung Agam, Kota Solok, dan Kampung Pasaman Barat.
Menurut data dari pihak kerajaan Indonesia, seramai 1,115 orang meninggal akibat gempa ini, luka parah mencapai 1,214 orang, luka ringan 1,688 orang dan yang hilang 1 orang. Ratusan ribu rumah jugak rosak teruk dan ramai yang hilang tempat perlindungan. Daripada statistik yang dasyat ini, moga2 terdetik rasa simpati di dalam jiwa kita.
Oleh itu , ayuh bantulah mereka dengan hulurkan sumbangan..Pihak NSTP & MEDIA PRIMA telah melancarkan TABUNG GEMPA. Jika ada rezeki lebih tue, marilah bersama2 menyumbang melalui akaun MAYBANK: 514105-320757 ...
TERIMA KASIH..
"Hari ini hari mereka diuji ALLAH, mungkin bsok lusa hari kita pula".
Semoga Allah menjauhkan negara kita dari bencana ....Wassalam
Info dipetik dari:

0 comments:

Post a Comment