Wednesday, March 9, 2011 By: Wan Remz

MESJID RAYA AL-OSMANI & NASI PADANG

9/3/2011
Kedua2 perkara pada tajuk diatas ada kaitannya dengan bumi Medan Indonesia..
Pertama kali menjejakan kaki di bumi Indonesia mengajar saya erti kesyukuran dengan limpahan rahmat & nikmat Allah di tanahair tercinta..Melihat di sekitar bandar MEDAN ini, kehidupan penduduknya begitu sederhana..Majoritinya penduduk disini beragama Islam..
Makanan pertama yang dirasai disini ialah Nasi Padang..Pertama kali merasai makanan ini..Cara hidangannya begitu berbeda...Air basuh diberi dahulu.. Kemudian diberikan air kosong..Dan disusuli dengan nasi putih..Selepas itu, berbagai2 jenis lauk dihidang secara serentak...Ayam ada, petai ada, ikan ada..Pendek kata macam2 ada..Menurut kata En HENDRA,memang begitu caranya...Bayaran akan dikira berdasarkan lauk apa yang terusik / dimakan...Tapi cara masakannya begitu menyelerakan..Minuman jus juga berbagai..Ada jus terung belanda, ada jus avocado...Jus oren disini dikenali sebagai jus jeruk..Memang puas hati..
Selepas menyelesaikan urusan kerja, singgah solat jamak zohor & asar sebentar di suatu masjid lama berwarna kuning hijau yang dikenali sebagai Mesjid Raya Al-Osmani...Kelihatan seperti telah dibina 20 tahun dahulu..Tetap utuh bertahan..
Kubur2 betul di perkarangan masjid nie..Di hadapan masjid ini ada beduk untuk memanggil org datang ke masjid..Teringat plak kat lagu Raihan.." Beduk berbunyi, gemparkan alam sunyi,berkumandang suara azan"....Semoga Allah menurunkan barakah kepada ahli jemaah masjid dan penduduk sekitarnya..
Ada la belajar beberapa perkataan indonesia:
GRATIS- percuma (free)
Manchit- sibuk ( jam)
Rambu- lampu isyarat..
Cumi-sotong
Semangka -tembikai
Dorong-tarik

Renung2 kan dan selamat beramal..=)
Langit indah di kala senja mendatang..
Mesjid Raya Al-Osmani, Medan.


Inilah Jus Terong Belanda..Buahnya salah satu spesis terung...



Bersama2 Pak Hendra menikmati Nasi Padang.





0 comments:

Post a Comment