Wednesday, April 20, 2011 By: Wan Remz

Kisah Nakornpathom & Setin TUNA

19/4/2011
Salam..


Ini adalah entry yang ke 100 sy..Wahhh..Tidak sangka pula dah menulis blog sebanyak tue..semoga ianya dapat memberi manfaat kepada para pembaca budiman sekalian..Mesti anda tertanya2..apalah maksud Nakornpathom tue..?? Nakornpathom tue salah satu bandar di Thailand..Maksud perkataan tersebut ialah first city..Saya ke sana minggu nie...Ni kali kedua ke negara yang lebih sinonim dengan gajah...Jgn ingat demonstrasi BAJU MERAH je eh...Flight MAS MS 782 menerjah awan memasuki ruang udara Thailand dan mendarat di Airport Suvarnabhumi, Thailand tepat jam 4.30pm waktu Thailand.. Untuk makluman, waktu di sini lewat satu jam dari Malaysia...tapi 6.15pm kat sini dah masuk maghrib...Airport ni memang bz bebenor...bersimpang siur flight dari pelbagai negara..


Setibanya di balai ketibaan, mataku meliar mencari siapalah wakil dari syarikat yang tunggu..Akhirnya mataku terhenti memerhatikan seorang lelaki Thai setengah abad berbaju pink yang memegang sepanduk bertulis En.Ramzi...Wahh..dah jumpe..bisik hatiku yang sedia kecil nie..he...Berjabat tangan lalu aku dibawa ke parkir kereta di luar airport.. Van lama berwarna biru dinaiki..


Perjalanan pun bermula ke Nakornpathom Province. Jaraknya adalah dalam 56km dari Bangkok.. ...Berselilisih lah dengan kenderaan yang berasak2 dan keadaan jalan yang jam..Adooiii..Memang hiruk pikuk suasana bandaraya Bangkok nie...Kelihatan penjual2 makanan ringan dan kalungan bunga menghampiri kereta2 yang berhenti di lampu isyarat bagi menjual barangan mereka..Sepanjang perjalanan pakcik driver tu langsung x tegur..diam jer..Maybe, tak berapa fasih bahasa Inggeris..Setelah menempuh perjalanan yang memenatkan selama 2jam 30 minit..Akhirnya sampai...Tersentak aku dibuatnya dengan perkataan "RIVER HOTEL ,Sir....'hmmm..akhirnya bersuara jugak pakcik driver nie..he..Wahh masa utk rehat...krukk krukk krukk..perutku mula berlagu keroncong..Laporrnya..Tengok dalam list makanan hotel..perghh semuanya daging dan pork..memang tak bleh makan...Mujurlah ada bawk bekalan sket dari Malaysia iaitu sebungkus roti kentang + tuna ayam brand...Alhamdulillah...At least buat alas perut..

Tepat jam 11.00pm.., masuklah tidoq...zzzzzzzzzzzzz...Jumpe lagi di perkongsian yang akan datang..


Wassalam...


Lokasi Nakhonpathom didalam peta Thai

Traffic Jam....Tensen2...


Rezeki malam nie: POTATO BUNS + TUNA

0 comments:

Post a Comment