Saturday, April 23, 2011 By: Wan Remz

MENARA TAIPEI 101

I'm come again...Salam..

Hari ini saya ingin berkongsi dengan anda pengalaman & fakta tentang menara yang tertinggi di dunia...Idea ini datang setelah saya berpeluang melihat sendiri menara yang antara tertinggi di dunia iaitu Menara Taipei 101,Taiwan pada waktu malam..Kesempatan seketika berdiri di hadapan dan melihat dari ruangan kaca menara tinjau begitu membuatkan saya teruja melihat kesibukan & keindahan cahaya2 lampu bangunan bandaraya Taipei yang merupakan ibu negara Taiwan..Wow..GReat.!!!

Menara yang siapa dibina pada 2004 dengan ketinggian 508 m ini menjadi mercu tanda bandaraya Taipei..Ianya mempunyai lif yang berkepantasan 63km/h ini pastinya membuatkan telinga berdesing apabila tiba sahaja di atas..Ketika naik, lif ini akan gelap..Diatas ruangan atas lif ini, akan keluara imej2 buruj2 yang bergerak..Cantikk...Untuk pengetahuan anda, Menara ini dibina dengan sistem penyerap hentakan/gegaran gempa bumi yang berbentuk seakan2 bola dengan berat 80o tan. Ia dapat megurangkan gegaran/gerakan sebanyak 40%.Anda boleh melihatnya..Seperti KLCC, ruang bawah menara ini mempunyai pusat membeli belah..

Rekod bangunan paling tertinggi dipegang kini ialah Burj Khalifah,Dubai yang berketinggian 828m..Ish2..dasat betul...Hampir2 satu kilometer..

Apa hikmahnya di sebalik semua ini. Sebenarnya kegilaan manusia berlumba2 manusia membina bangunan pencakar langit adalah antara tanda2 kecil hari kiamat..Ayuhh kita beringat2...Dunia kini telah tua dan hampir2 ke penghujungnya.. Apabila ditanya pada Rasulullah, bila berlakunya kiamat..Rasulullah menggambarnya dekatnya kiamat itu dengan menunjukkan isyarat tangan jari telunjuk yang dirapatkan dengan jari hantu..Itu 1400 tahun dahulu..Bersama2 lah kita mengambil iktibar...Wassalam...

Ranking menara tertinggi di dunia


MENARA TAIPEI 101


Dari dalam lif



DAMPER MENARA TAIPEI 101

0 comments:

Post a Comment