Friday, December 3, 2010 By: Wan Remz

PUSING-PUSING PENANG EPISOD 1

SALAM...Ketika ini sy masih berada di International Airport Kuching, Sarawak.. Flight delay dari kul 8.00pm ke 10.15pm...Lama tue nak tunggu..Mujur la MAS ada bagi satu kupon makan di KFC sebagai tanda kemaafan kerana flight delay.. Dari kabar yang diberitakan, FLIGHT MH2597 telah delay disebabkan lambat tiba dari MIRI..Maybe, hujan lebat di sana.. Di Sarawak memang asal petang jer mesti hujan.Hujan rahmat agaknya..Sementara masa yang senggang ini, sy akan kongsikan pengalaman seminggu outstation.

Pada 29 & 30/11, sy ada kerja di sebuah kilang di Perai..Pada hari terakhir di sana,sementara menunggu flight ke KL kul 8pm, sy telah mengambil keputusan menjelajah bumi Pulau Pinang tanpa dirancang. Lgpun time tu baru 3.30 ptg..Redahh ajer la...he..

Sy telah mengambil khidmat seorang brader Tour Guide bernama Fendy...Khidmat yang ditawarkan RM25/ SEJAM..Die bawak ronda2 tempat menarik di Penang..Fendy, seorang jejaka yang berumur sekitar 35 tahun tersebut memang petah berkata2 & cerita ttg keindahan Penang..Memang pekat loghat Penangnya..Tempat pertama yang dibawanya ialah tokong Sleeping beauty & tokong burma..Dua2 tempat ni dekat2 jer...Ramai gak pelancong asing yang melawat kat situ....Niat di hati masuk tempat2 macam nie, just nak tgk culture bangsa lain..Di dinding tokong nie, terdapat abu mayat yang dibakar beserta dengan gambar orang yang meninggal tersebut..Begitu cara mereka menyimpannya..Di hati kecil sy terdetik..Indahnya Islam..Allah telah mengajar cara2 mengebumikan mayat melalui burung gagak sejak zaman Qabil & Habil lagi...Dengan cara itu, ianya tidak menyiksa mayat dan mengelakkan bau busuk...Dan pastinya ada hikmah2 yang lain..
Tapi brother Fendy memang sempoi, siap tolong ambil gambar lagi..hehe..Selepas itu, sy di bawa melihat kedai menjual beraneka jenis TEH & KOPI...Teh sahaja dah ada dekat2 30 jenis...Yang saya tahu cume Green Tea, Chinese Tea & Teh Bunga jer...Dengan adanya lawatan nie, barulah saya tahu di dunia ada berbagai2 jenis teh & kopi...Siap bagi rasa lagi..Tapi disebabkan mahal, window shopping jer la...he...

Tak jauh disitu, sy di bawa ke kedai memjual batik.. Siap ada demonstrasi mencanting batik lagi.. Tauke batik siap suruh cuba sekali..Sy bgtau kat tauke batik tu, yang saya takda seni bab batik nie...Die kata takpe, seni/bakat tue perkara nombor dua, yang paling penting mesti ada minat..Bile ada minat, akan ada usaha..Memang berbekas ati mendengar kata2 motivasi tauke batik..Tapi last2 x try jugak, takut merosakkan corak die jer.. Karang bukan jadi bentuk bunga, bentuk lalang pulak jadinya..hehehe...Tak berapa jauh dari tempat tue, ada tempat jual PEWTER, budget nak beli la buat souvenier...Tgk2 harga paling murah pun dekat RM100...perrgh mahal tue...

SIRI KEDUA JELAJAH PENANG AKAN BERSAMBUNG DALAM ENTRY YANG AKAN DATANG..STAY TUNE..

'Yang baik jadikan teladan, yang buruk jadikan sempadan"

WASSALAM (^_^)

Mai rasa TEH MISAI KUCHING..Jgn tumbuh misai kucing dah la..he



Cukup berseni betul brader nier

macam SHAOLIN

Peluang memegang kopi sebenar.Selalunya terus minum jer



0 comments:

Post a Comment